Първи стъпки за правилна вентилация в публични сгради
Полезно
II част от поредицата „Експертни начини за вентилация на офиси и магазини“ от ММС – професионални съвети как да проветрявате офиси и магазини за свежа, здравословна и безопасна работна среда.
Как се управлява вентилацията?
Управлението на вентилацията в магазини и офиси зависи от редица фактори – локацията на сградата, нейната възраст и енергийна ефективност, инсталираната техника и системите ѝ за управление. От особено значение е и дали прозорците на сградата могат да се отварят.
Вентилацията може да се управлява както от ползвателите на сградата, така и от мениджърът на сградните инсталации (Building manager).
Какво трябва да знаем, преди да настроим сами вентилацията?
Най-важното, което трябва да знаете, преди да променяте настройките на вентилационното съоръжение, е каква техника е инсталирана – нормален вентилатор, единично тяло с рекуперация на топлина или въздухообработваща климатична камера, и дали е част от автоматизирана система за сграден мениджмънт (Building Management System). Следните съвети се отнасят за всички изброени възможности.
В зависимост от това, колко човека са едновременно в едно помещение, външната температура и чистотата на филтрите, може да изпитате дискомфорт при недостатъчна вентилация. В такива случаи е добре да се отворят широко прозорците за 10-15 минути.
Въведете правила за вентилация в офиса. Можете да поддържате постоянно свеж въздух в офиса като направите график за отваряне на прозорците, примерно на 2 часа за 15 минути. Създайте си и приятна рутина за старт в работния ден, като проветрявате офиса преди да започнете да работите. Това е особено важно понеделник, когато застоялия въздух е акумулиран през целия уикенд.
А конферентните зали? Направете срещите по-приятни, като оставяте прозорците и вратите отворени преди и след срещи в конферентните зали. Добра практика е да оставите вратите отворени, когато никой не заседава.